Nedeľné šachy s Tisom

Audiokniha Nedeľné šachy s Tisom, ktorú napísal Silvester Lavrík. Historický román inšpirovaný láskou v neláskavých časoch a príbehmi ľudí, ktorí ich museli žiť. Rozprávačkou príbehu bohatého na dobové reálie a smiech cez slzy je Icíkova Anička, vystrkovská hviezdička. Ani nie Židovka, len Icíkova, teda dcéra bánovského komunistu, čo sa kamarátil s krivonosými.

Vydavateľ: 582 s.r.o. a FPU
Autor: Silvester Lavrík
Rozprávač: Zuzana Porubjaková
Kategória: Dejiny a história
Dĺžka: 11:55 h
17,00 €

Historický román inšpirovaný láskou v neláskavých časoch a príbehmi ľudí, ktorí ich museli žiť.Rozprávačkou príbehu bohatého na dobové reálie a smiech cez slzy je Icíkova Anička, vystrkovská hviezdička. Ani nie Židovka, len Icíkova, teda dcéra bánovského komunistu, čo sa kamarátil s krivonosými. Spomína na skvelo naplánovanú slovenskú budúcnosť, ktorej sa nikdy nedostalo tej výsady, aby sa stala aspoň obstojnou minulosťou. Rozpráva o tom, ako slovenský prezident a bánovský farár Jozef Tiso chodieval každú nedeľu na šachovú partiu, medenú tortu a kus reči do lekárnikovej váženej rodiny, aby tam odolával invektívam domáceho pána a šarmu domácej panej, ktorá pod jeho vplyvom prestúpila od luteránov ku katolíkom. Dozvedáme sa, ako precenil seba a podcenil Slovákov.Prvý slovenský prezident zlyhal ako politik, kňaz a človek, hovorí jedna z postáv príbehu, ktorá tak, ako mnohé ďalšie, má predobraz v žijúcom človeku. Našou najväčšou traumou je, že si to nevládzeme priznať, dodáva jeho autor. Nie nahlas, pred svetom. Doma, v tichu sme doňho ešte stále zaľúbení nešťastnou láskou, ktorá nemá šancu byť opätovaná. A to je zase naše jediné šťastie. Keď jej podľahneme, bude to to isté ako objatie smrti, dozvedáme sa z tohto románu o láske a neláske vlasti k svojim ľuďom a o zradných miestach v kolektívnej pamäti. Román sa opiera o tri zdroje – historickú faktografiu, ústne podanie a autorskú fikciu.Nahrávanie audioknihy z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Ďakujeme.nahrávka vznikla podľa knihy Silvestra Lavríka: Nedeľné šachy s Tisom vydanej vo Vydavateľstve Dixit, s.r.o v roku 2016 | číta: Zuzana Porubjaková | réžia: Mikuláš Krišpín Iždinský, 582 | pomocná réžia a hudobná dramaturgaia: ižďo peter iždinský, 582 | hudba: Martin Husovský | zvuk, postprodukcia & mastering: Martin Chrastina, 582 | producent: ižďo peter iždinský, 582 | grafický design: Martin Janoško | adaptácia obalu audioknihy: Ján Kukučka | audioknihu vydalo 582 s.r.o. v roku 2022

* ** *** **** *****

South (EN)

South (EN)